2016-03-21 10:23:10

8. radionica: BROJEVNI SUSTAVI S BAZOM 2, 8 i 16

Osma radionica projekta  „Geometrija oko nas“ održana je 25. i 26. veljače 2016. u učionici matematike naše škole u trajanju od ukupno tri sata (2 + 1 sat).

Sudjelovali su učenici od petog do osmog razreda uključeni u projekt, a održala ju je nastavnica matematike Irena Turjak.

Svrha je radionice bila potaknuti učenike na promišljanje o postojanju brojevnih sustava s drugima bazama, povezanosti brojevnog sustava kao apstraktnog objekta s konkretizacijom u praktičnom životu te vezi aritmetike i algebre s geometrijskim objektima.

Učenici su kroz brojne primjere naučili pretvarati zapise brojeva iz jednog brojevnog sustava u drugi, upoznali su se s primjerima brojevnih sustava starih civilizacija  te uočili praktičnu primjenu binarnog brojevnog sustava u informatici.

Kako smo radili:

Uvodnom prezentacijom podsjetili smo se o značenju matematike kao znanosti, njezinoj primjeni u različitim sferama života te smo ponovili i nazive za grane matematike koje učimo u osnovnoj školi. Predstavila sam učenicima uz slikovne materijale brojevne sustave koje su koristile stare civilizacija Egipta i Mezopotamije kao motivaciju za proučavanje brojevnih sustava s različitim bazama.

Ponovili smo zajedno kroz razgovor osnovne značajke dekadskog brojevnog sustava i objasnili pojam potencije mlađim učenicima. Gradeći analogiju s dekadskim brojevnim sustavom učenici su upoznali binarni, oktalni i heksadekadski sustav s naglaskom na pojmove baza sustava, znamenke, težinske vrijednosti te prateći rad učiteljice naučili pretvarati brojeve iz jednog zapisa u drugi. Naglasili smo i primjenu binarnog i heksadekadskog brojevnog sustava u informatici. Naučili smo i rimske znamenke i pravila pisanja brojeva rimskim znamenkama. Učenici su zatim rješavali zadatke na nastavnim listićima kako bi provjerili jesu li usvojili viđene postupke.

Tijekom drugog dijela radionice provjerili smo i analizirali rješenja zadataka. Učenicima sam ukazala na vezu binarnog brojevnog sustava s prikazom crno-bijele slike na monitoru, upoznali smo pojmove raster i razlučivost, a učenici su samostalno izradili rastersku sliku zadanog lika.

U završnoj raspravi učenici su izrazili zadovoljstvo našim projektom, komentirali su svoje planove vezane uz upis željene srednje škole i procjenjivali koliko će im matematika biti potrebna u daljnjem školovanju. Na kraju susreta ispunili su evaluacijsku anketu o radionici.

 

Irena Turjak, prof.



Osnovna škola Dore Pejačević Našice