Kroz planirani projekt Rano znanstveno obrazovanje: Fizika u vrtiću ostvarili smo izvrsnu suradnju s Dječjim vrtićem „Zvončić“ Našice. Učenice dodatne nastave Stela Sokač, Dika Perlić, Filipa Šimić, Petra Mikičić, Gita Bonić uz mentorstvo učiteljice fizike Martine Ocelić, gostovale su u Dječjem vrtiću „Zvončić“. Naš susret odvijao se u Skupini Kruška uzrasta djece 3-4g, u njihovoj dnevnoj prostoriji, gdje su djeca poželjela dobrodošlicu učiteljici i učenicama. Njihovu tjednu temu bajki/priča upotpunili smo našim STEAM aktivnostima kojima je uvod bila priča „Petra i njezine čarolije“.
Nakon ispričane priče svaka učenica bila je zadužena za brigu o jednoj grupi djece. Vrlo brzo stvorili su pozitivnu interakciju i djeca su oduševljeno surađivala. Zaključili smo da je čarolija iz priče svaki naš pojedini eksperiment koji možemo prikazati i povezati s već obrađenim nastavnim sadržajima. Dok je učiteljica odradila uvod u svaki pojedini eksperiment, naše učenice su asistirale u korištenju potrebnoga pribora i pomogle u tome da svako dijete bude iznenađeno i očarano reakcijama.
Prvi i djeci najzanimljiviji eksperiment bio je „Vulkan“. Kao uvod u ovaj eksperiment prikazali smo fotografiju vulkana, djeca su dala kreativne i nadasve iznenađujuće odgovore na postavljena pitanja te krenula u istraživanje. Soda bikarbona (natrijev bikarbonat) je lužina, a ocat (octena kiselina) je kiselina. Kada reagiraju zajedno formiraju ugljičnu kiselinu koja je vrlo nestabilna, instantno se razdvaja na vodu i ugljični dioksid koji stvara pjenu dok pokušava pobjeći.
Prepoznavanje boja odredilo je i boju pojedine grupe djece te njihovoga vulkana. Fotografije izvođenja eksperimenta nalaze se u prilogu.
Drugi, ali ne i manje zanimljiv eksperiment bio je „Vatromet boja u mlijeku“ gdje su djeca samostalno istraživala. Deterđent za pranje posuđa se sastoji od molekula s polarnim „glavama“ i nepolarnim „repovima“. Prilikom pranja suđa „rep“ se okreće k mastima i uklanja mrlje, a „glava“ se okreće prema vodi te smo im objasnili da boje u zdjelici pokušaju pobjeći kada uronimo štapić za uši s deterđentom.
Nakon eksperimenata punih boja s djecom smo razgovarali o važnosti kisika u našem svakodnevnom životu. Djeca su pričala o biljkama, životinjama, važnosti sunca i vode za svaku biljku, no i o dijelovima tijela te što čovjeku koristi za disanje. Povezali smo te važne podatke sa novim eksperimentom „Svijeća i voda“ gdje smo pokazali da je svijeći potreban kisik kako bi gorila. Kada svijeća potroši kisik unutar čaše, plamen će se ugasiti. Zrak unutar čaše se hladi i naglo skuplja. Hlađenje zraka unutar vaze stvara vakuum. Ovaj nesavršen vakuum je stvoren zbog niskog tlaka unutar čaše i visokog tlaka izvan nje. Vakuum povećava razinu vode u čaši. Djeca su ponovila eksperiment nekoliko puta.
Također, pokazali smo da „Topli zrak treba više prostora“ . Uz pomoć ovog zabavnog eksperimenta vidjeli smo što će se dogoditi s balonom kad se zrak unutar njega zagrije. Fotografije i reakcije djece također se nalaze u prilogu.
Kroz još jedan „vodeni“ eksperiment i priču istražili smo što će se dogoditi kada pojedine predmete ubacimo u vodu. Djeci smo pripremili kadicu s vodom te nekoliko predmeta- dugme, čavao, ključ, list, pero, kamenčić i spajalicu, zatim su svaki predmet ubacili u kadicu s vodom, prije svakog ubacivanja učiteljica je upitala djecu hoće li taj predmet potonuti ili plutati po površini vode. Nije nam bio važan odgovor već činjenica da djeca razmišljaju, daju svoju pretpostavku i onda isčekuju rezultat. Također na kraju ovoga istraživanja odradili smo radni listić kao evaluaciju. Njihove rezultate pogledajte u galeriji fotografija.
Kao završnu aktivnost djeca su vodenim bojama i slamkama izradila lude frizure.
Djeca su, znatiželjno, kroz grupni rad pristupala svakoj pojedinoj aktivnosti, učili su kroz eksperimente o kemijskim i fizikalnim reakcijama te time razvijali motoriku i logički zaključivali. Ovim putem želimo zahvaliti odgojiteljicama Valentini Dervić i Viktoriji Vladika na pozivu i suradnji.
Zajednička suradnja na projektu nastaviti će se do kraja školske godine, a sljedeće u planu je posjet starijoj skupini djece.
Učiteljica fizike Martina Ocelić, mag educ.phys.et inf.